home

Tuesday, November 2, 2010

DISCOVERY LEARNING (PENEMUAN PEMBELAJARAN)

            Penemuan pembelajaran adalah kaedah penyelidikan yang berpusat arahan dan dianggap pendekatan berasaskan konstruktivis untuk pendidikan. Hal ini disokong oleh kerja pembelajaran teori dan psikologi Jean Piaget, Jerome Bruner, dan Seymour Papert. Walaupun bentuk Arahan memiliki populariti yang besar, ada beberapa perdebatan dalam literatur tentang keberkesanan nya (Mayer, 2004).
          Jerome Bruner sering dikreditkan dengan penemuan berasal belajar pada 1960-an, tetapi idea-ideanya sangat mirip orang penulis dahulu (seperti John Dewey). Bruner berpendapat bahawa "Amalan dalam menemukan untuk diri sendiri mengajarkan seseorang untuk mendapatkan maklumat dengan cara yang membuat maklumat lebih mudah giat dalam penyelesaian masalah" (Bruner, 1961, hal 26). Falsafah ini kemudian menjadi pembelajaran penemuan pergerakan 1960-an. mantra dari gerakan falsafah menunjukkan bahawa kita harus 'belajar dengan melakukan'. Pada tahun 1991, Sekolah Grauer, sebuah sekolah menengah swasta di Encinitas, California, didirikan dengan motto, "Belajar dengan Discovery," dan bersepadu siri dunia -lebar ekspedisi ke dalam program mereka untuk lulus SMA (Lihat Ekspedisi Belajar.).
Penemuan pembelajaran terjadi dalam penyelesaian masalah situasi di mana pelajar menarik pada pengalaman dan pengetahuan sebelumnya dan merupakan kaedah Arahan melalui mana pelajar berinteraksi dengan persekitaran mereka dengan menggali dan memanipulasi objek, bergulat dengan pertanyaan dan kontroversi atau melakukan percubaan.

No comments:

Post a Comment